pühapäev, 5. oktoober 2008

Päritolu

Jälle üks näide sellest, kuivõrd silmaklapistatud eestimaalased on...
Teemaks seekord päritolu.
Ehk siis - kes kust pärit on...

(sõna "päritolu" võib asendada ka fraasidega "kodu", "kus elad" jne)

Kui öelda, et olen "Eestist" pärit või "kõikjalt" pärit või siis "mitte kuskilt" pärit - siis manatakse näole viril naeratus stiilis, et "no kui tahad salastada, siis salasta" või "küll sa ikka keerutad", "justkui vastasid, aga tegelikult mitte" või "kui ei soovi, siis ära räägi", "kaval" või "salapärane" jne.
Või kui erinevates Eestimaa paikades öelda, et "olen siit pärit" ning järgmises kohas "olen ka siit pärit", siis tahetakse ütleja lõhestunud isiksuse tõttu lähimasse psühhoneuroloogiahaiglasse ravile saata.

No aga mida siis teha?
Kui:
- olen sündinud Tartu sünnitushaiglas
- esimesed eluaastad Palamusel möödunud
- seejärel vaheldumisi Tihemetsas Pärnu rajoonis ja Mõisakülas Viljandi rajoonis
- siis lasteaiast kuni põhikooli lõpuni Jõhvis
- gümnaasiumiaastad Tartus mööda saatnud
- seejärel aastake Saksamaal
- siis aastake Kanadas
- pärast seda aasta ajateenistuses Narva-Jõesuus ja Narvas
- siis taas Tartu ja kolm aastat ülikooli
- siis vaheldumisi Jõhvi ja ülikool Pärnus ja palju Lääne-Euroopa riike lühemate tsüklitena
- ning taas pool aastakest või sedasi Jõhvis
- ning siis Tallinnas aastat viis või kuus, vaheldumisi mööda Eestit rändamisega
- pärast lõpparvet Tallinnaga lühemat aega taas Jõhvis
- seejärel jaganud oma elu omakorda Saarde vallaga Pärnumaal, Tartu linnaga, Jõhviga ning muidugi rändamisega Eestis, Siberis, Kaukaasias
- ja regulaarselt pendeldan Pärnumaa, Tartu, Viljandimaa ja Jõhvi vahet

Kus on siis "kodu"? Kus "elan"?
Või KUSTKOHAST ma pärit olen?
Kas sealt, kus sündisin? Või sealt, kus pärast sündimist elasin veidi aega? Või kohast, kus elanud lapsena mõned aastad ja mis kõige südamelähedasem? Või piirkonnast, kus kõige kauem olen elanud? Või sealt, kus parasjagu viibin? Mitme elukoha puhul siis millisest neist? Või neist paigust, kust mu vanemad pärit on? Või sealt, kust vanavanemad? Ja sellisel juhul, kas emaliin või isaliin?
No KUST ometi???

Eelnev võiks veidi mõtlemisainet pakkuda neile kitsa maailmapildiga indiviididele, kelle arust inimese sünnikoht ja kasvamise koht ja elukoht peaks/peab olema üks ja sama.
Võib-olla teil tõesti on olnud nii hall ja paigalenaelutatud elu: üks päritolu, üks kodu, üks elukoht...
Aga kõigil ei ole see sugugi sedasi... 

Kommentaare ei ole: