Sõit "110" peale algas suisa lustlikult.
Esmalt kohtasime Irkutski Volki, kes tuli ühe masinaga (LC 105) samuti meile kampa, et üheskoos "110" läbi sõita.
Seejärel suplesime mäenõlval kuumaveeallikas, et keha ja vaimu turgutada.
Ning siis algasid raskused.
Enne veel aga lühidalt "110"-st.
Sedasi kutsutakse piki Baikali järve idakallast kulgevat maastikusõidutrassi, mis koosneb lagunenud taliteedest (zimnikud), mägiradadest,
kärestikulistest jõgedest ja hiigelrahnudega jõesängidest, soistest mülgastest, karudest, rusuvooludest ning lagunenud sildadest.
Oma nime on rada saanud üksikust kilomeetripostist rajal, millel kauguseks lähimast asustatud punktist on märgitud "110".
Tegu on Venemaa raskeima ja prestiizheima maastikurajaga, mille läbimine on iga vene offroadsõitja unistus.
Kes on vähemalt korra "110" läbinud, on siinmail kõva "tegija".
Meie plaan on olla esimesed eestlased, kes selle raja läbivad.
Nagu BAM, nii ka "110" armu ei anna.
Olles just hakanud arvama, et rada kerge tundub, ootas meid ees jõeületus.
Paarisaja meetri pikkusel lõigul pidime sama jõge ületama kolmel korral, kokku kulus selle distantsi läbimisele ligi poolteist tundi.
(Hiljem saime teada, et eelmisel aastal suurveega läbisid leedukad sama paarisajameetrist jõesängi autoga viis päeva - vintsides, jões kinni olles,
autosid parandades, karusid tõrjudes jne...)
Aktiivselt veedetud tundide jooksul saime rahnudel turnitud, jalgu alt viivas vees sobivat trajektoori otsitud, korduvalt usteni lainetesse mattutud,
tagurdatud ja vette kinni jäädud, autodega kivide otsas kõigutud jne.
Kõige tipuks suutsime Hiluxi kardaani sõna otseses mõttes "sõlme keerata", mistõttu masin üpriski liikumisvõimetuks muutus.
Asjaolud, et Kirjanik samal ajal kõikuvate kivide peal filmiklassikat taasetendas ning "kõndisin - libisesin - kukkusin - toibusin - KIPS!" episoodi
taasesitas ja seejärel sidemetes käega ootamatult tee äärde ilmunud karule 3 meetri kauguselt otsa joosta üritas, ei vääri vist pikemat äramärkimist.
Vigase Hiluxi kolina saatel forsseerisime veel mõned kergemad jõed ning lõime mäenõlvale laagri üles.
"Laager" on võib-olla veidi vale väljendus, kuna karude tõttu ööbiti sel ööl autodes.
Õhtut sisustasime kergete tervitusnapsudega ja kardaaniremondiga.
Viimane toimus "koduste vahenditega" - esmalt tõmmati keerdus kardaan autovintsidega enam-vähem sirgeks, seejärel improviseeriti 3 autoaku voolu abil
keevitusaparaat, millega kardaani tugevduseks polte sai keevitada.
Järgmise hommiku meeleolutõstjateks said autovrakid tee kõrval kuristikes; rasketest oludest märku andvad vintsijäljed puudel ja sillakriimud kividel;
üle kapoti ulatuvad mudaaugud, kust end läbi vintsisime ning loomulikult üha uued ja uued jõeületused.
Üks neist sai taaskord Hiluxile saatuslikuks - järjekordse kivi otsas kõverdus roolivarras sedasi, et kumbki esiratas eri suunda näitas.
Algas taaskord remont "po russkomu" kuvalda ja toore jõu kaasabil...
3 tundi ja 200 meetrit eemal lõi LC 105 piduritoru kivises jõesängis puruks ning õli pritsis.
Järgnes uus remondipooltund.
Hiluxi pidurid omakorda teevad samasugust häält nagu kai ääres randuv kaubalaev või paaritumistuhinas isane mammut.
Lõpuks, pärast lõputuid ponnistusi ning 30-kilomeetrisi valestisõite jõesängides ja järvepõhjades, jõudsime "110" tähiseni.
Olime saavutanud ühe oma viimastest eesmärkidest - nüüd jäi vaid kuidagi "110" trass hambaid kiristades ja autode kolinal lõpuni sõita ning edasi koju
jõuda.
Sättisime laagri üles paarisaja meetri kaugusel "110" tähisest vanal talvelennuväljal (NB! Lennuvälja maandumisplatsil me pole samuti veel ööbinud!),
et tähistada järjekordset murdepunkti Siberi ekspeditsioonil.
Samasse kohta peitsime ka geopeituse aarde ja maastikusõidu punkti.
Eks näis, millal järgmised eestlased neid avastama satuvad...
Aarde koordinaadid on:
55° 27' 7,1" N
111° 9' 9,8" E
Järgmise päeva pressisime ja vintsisime end läbi lugematu arvu mudamülgaste.
Selle tulemusena kadusid mingid kinnitused LC 80 roolivarrastel (õhtul lõkke ääres ei osanud keegi täpselt defineerida, et kuidas neid katkiläinud
jubinaid tehniliselt korrektselt nimetada), mistõttu 1400 meetri kõrgusel mägedes kadus autol juhitavus...
Istudes seal mäetipus kivinukil ning vaadates ümberringi sadade kilomeetrite ulatuses laiuvat ürgloodust, mägesid, orgusid, jõgesid, metsasid - alles
siis hakkas kohale jõudma, millega me tegelikult hakkama oleme saanud.
Ükski eestlane pole varem sellist teekonda ette võtnud, autodega nii kaugele itta sõitnud, taolisi radasid läbinud, nagu meie pooleteise kuuga.
Selle ajaga oleme kogenud rohkem elamusi ja seiklusi kui enamus inimesi terve eluea jooksul kogeda saab.
Ja vaevalt niipea ka keegi seda saavutust kordama kipub.
Kõik need ületamatuna näivad raskused, lahendamatuna tunduvad probleemid - kõigist neist oleme endi ja masinate jõul läbi tulnud.
Ning liigume aina edasi, uute seikluste poole.
Keeruline saab olema kellelgi teisel seda järgi teha, mida meie juba korda saatnud oleme.
Barguzini jõgi oli viimaseks veetakistuseks, mille öise forsseerimise järel olimegi "110"-ga ühel pool.
"110" läbimiseks kulus meil 50 tundi, palju higi, veidi verd ning viimaks tee lõppu jõudes olid kõigil emotsioonid laes.
Sellega oleme täitnud kõik reisi eel püstitatud eesmärgid sellele sõidule.
Nüüd loodame kuskilt ühe burjaadi lamba leida, et too patta ja lõkkele pista ning pärast autode remontimist Irkutskis algab tõeline kodutee.
____________________________________
Marko "Kirjanik" Kaldur
Siberi ekspeditsiooni MAGADAN 2012 kroonik
www.magadan2012.blogspot.com
Meie asukoht online:
www.g4s.ee/4x4reisid
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar